"Vet vi att alla barn rör på sig?" : Att främja barns hälsa och rörelse med hjälp av digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka om digitala verktyg kunde användas för att främja barns hälsa och rörelse. Denna studie tar grund i systemteori då förskolan är en del i ett större system samt att förskolan i sig innehåller flera system. Studien är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer med åtta pedagoger. Intervjuerna transkriberades, och analyserades genom en jämförande analys där materialet färgkodades för att undersöka likheter och skillnader. Resultatet visar hur digitala verktyg kan användas för att uppmuntra till rörelse, exempelvis QR-koder hinderbana och Bolibompa drakens dansskola. Slutsatsen är att pedagogerna anser att det finns en bristande kompetens kring digitala verktyg samt att fantasin är både största hindret och tillgången för att effektivt främja rörelse med hjälp av digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)