Erfarna lärares personliga kunskap: En explorativ studie angående metodval i gymnasiets kemiundervisning.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningDenna studie belyser den personliga kunskap som erfarna gymnasielärare har angående undervis-ningsmetoder i kursen Kemi A. Studien har tillkommit av tre olika anledningar. Det finns, för detförsta, en risk att lärare stagnerar i sina undervisningsmetoder om de inte kontinuerligt ansträngersig för att söka upp nya tankesätt. För det andra finns det en risk att den erfarenhet, som rutine-rade lärare innehar, inte förs vidare. Den tredje anledningen är att metodiken i princip försvunnitfrån lärarutbildningen vilket leder till att nyutexaminerade lärare inte får med sig tillräckligtkonkreta undervisningsredskap. Syftet med denna studie är därför att redogöra för de metodvalerfarna lärare gör utifrån den personliga kunskap de samlat på sig under sin yrkeskarriär. Studienär en explorativ undersökning bestående av djupintervjuer av lärare med minst tjugo år i yrket.Resultatet av studien är att lärarnas undervisningsmetoder handlar om att skapa intresse, görateorin mindre abstrakt och att aktivera eleverna. En enighet kring vilka metoder som används iundervisningen kan ses och alternativa förklaringar till detta diskuteras i slutet av rapporten.Lärarna i studien uppger också anledningar till varför metoder ibland väljs bort. Ytterligare någotsom kommer fram under studien är lärarnas behållning av innehållet i den lärarutbildning dedeltog i. Det resultatet stödjer den diskussion som förs i arbetet om att återinföra metodikunder-visning på lärarutbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)