En granskning av Tinders popularitet: Gamification, Användardesign och Teknisk acceptans som utgångs-punkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att granska dejtingapplikationen Tinders popularitet utifrån de ämnesre-laterade kategorierna gamification, användardesign och teknisk acceptans. Med hjälp av teo-rierna MDA-Framework, The Eight Golden Rules of Interface Design och Unified Theory of Acceptance and Use of Technology formulerades en enkät med kvantitativa och kvalitativa frågor, vilket resulterade i en mixad metod. En statistisk dataanlys i Tableau av de 181 re-spondenternas svar tillsammans med en tematisk dataanalys av de närmare 900 tillhörande motiveringarna indikerade ett stort engagemang för det aktuella ämnet. Sammanvägningen visade att de ämnesrelaterade kategorierna tillsammans påverkar Tinders popularitet i positiv bemärkning när det kommer till den enkelhet, tidsfördriv, underhållning och utbud som an-vändarna upplever när de använder applikationen. Till viss del har Tinders premiumnivåer och det bildfokuserade gränssnittet istället en negativ inverkan på populariteten. Med insikt i ovanstående bidrar denna uppsats med förståelse för både en utvecklare som efterfrågar bak-grunden till applikationers popularitet, samt användare som vill skapa medvetenhet som ett sätt att motivera användningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)