Friidrottstränares kunskap omrelativ energibrist hosidrottare – en enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Amanda Persson; Olivia Wiik; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Relative energy deficiency in sport (RED-S) kan uppstå på grund av låg energitillgänglighet orsakat av otillräckligt energiintag i relation till energiutgifter hos idrottare med negativa konsekvenser för hälsa och prestation som följd. Kunskap om RED-S hos tränare lyfts som en central del i det förebyggande arbetet. RED-S har sitt ursprung i den kvinnliga triaden varför kunskap om tillståndet kan vara högre hos kvinnor än män.  Syftet med enkätundersökningen var att undersöka friidrottstränares kunskap om RED-S och huruvida kunskapsnivån skiljer sig mellan manliga och kvinnliga tränare, samt tränarnas upplevda tillgång till utbildning och resurser relaterade till RED-S. Enkäten administrerades online till anställda inom Sveriges friidrottsdistrikt.  Totalt 77 friidrottstränare besvarade enkäten varav tre svar exkluderades (n = 74). Av dessa utgjorde 41 % kvinnor (n = 30) och 59 % män (n = 44).  Deskriptiv statistik tillämpades för att presentera enkätsvaren och Two sample independent t-test utfördes för att undersöka skillnaden mellan kvinnliga och manliga tränares kunskapsnivå. De öppna frågorna analyserades via tematisering av svaren. Majoriteten av deltagarna (72 %, n = 53) fick >60 % korrekta svar. Medelvärdet beräknades till 21,7 poäng (± 5,3) av 34 möjliga. Ingen signifikant skillnad mellan kvinnliga respektive manliga tränares kunskap om RED-S upptäcktes. Majoriteten av deltagarna tycktes villiga att delta i utbildningar om RED-S och många uttryckte behov av tillgång till mer resurser. Undersökningen visar att majoriteten av deltagarna har kunskap om RED-S, men uttrycker låg grad av säkerhet i sina svar. Sammantaget tyder det på ett behov av tillgång till mer utbildning och resurser i kunskapshöjande och förebyggande syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)