VILKA TEKNIKER OCH MOMENT INNEHÅLLER BILDÄMNET? : En kvalitativ studie om hur bildlärare väljer innehåll till sin undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Studien grundar sig i viljan att veta mer om stoffurvalet i skolämnet bild. Syftet är att fördjupa kunskap om hur redan erfarna bildlärare väljer tekniker och moment. Syftet besvaras genom frågeställningarna Vilka bildspecifika tekniker eller moment arbetar bildlärarna med i bildundervisningen på högstadiet? och Vilka faktorer påverkar urvalet av bildspecifika tekniker eller moment i bildämnet? Studien genomförs med metoden semistrukturerade intervjuer med sex stycken verksamma bildlärare med lärarlegitimation. Data analyseras utifrån grundad teori och ramfaktorteori. I resultatet presenteras tre olika kategorier i vilka lärarna delades in. Kategorierna är bildlärare som väljer tekniker och moment utifrån erfarenhet, utifrån erfarenhet och läroplan, samt utifrån läroplanen. Det presenteras också sex tekniker och moment som är framträdande i bildlärarnas undervisning, samt ramfaktorer som kan påverka stoffurvalet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)