Integrerade valideringsverktyg i webbläsaren : En studie om dess effekt hos människor som lär sig grunderna i HTML

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

Sammanfattning: I denna uppsats redovisas vilken effekt ett integrerat valideringsverktyg har på inlärningen hos personer som lär sig grunderna i HTML. Tidigare forskning har kartlagt att studenter som är nybörjare inom området ofta får valideringsfel under tiden de arbetar med sina studier och har även valideringsfel i inlämnade uppgifter. Arbetet bygger på insamlad data från 28 frivilliga deltagare som studerade grundläggande webbteknik på universitetsnivå. För att få ett brett spektrum av svarsdata användes tre metoder: experiment, enkäter och fokusgrupp. För att samla in data i experimenten användes ett eget utvecklat verktyg – RawHTML. Med hjälp av detta verktyg kunde information om huruvida en webbsidas källkod validerades utan fel eller ej visualiseras. Detta innebar att deltagare inte behövde validera sin kod via någon av de tjänster som redans finns tillgängliga på internet. För att mäta effekten av verktyget delades deltagarna in i en testgrupp och en kontrollgrupp. Deltagare i kontrollgruppen fick inte någon visualisering av eventuella valideringsfel, detta var endast tillgängligt för testgrupperna. Resultatet visar att användning av ett integrerat valideringsverktyg i webbläsaren kan ha positiv påverkan på användarens inlärning. Deltagarna i testgrupperna hade i lägre grad upprepade valideringsfel mellan uppdateringar jämfört med kontrollgrupperna. Deltagarna i testgrupperna hade även i lägre grad fel vid inlämning av uppgifter jämfört med kontrollgrupperna. Datan från fokusgruppen och enkäterna tydde på att deltagarna i testgrupperna uppskattade RawHTML:s hjälpsamhet då verktyget förmedlade feedbacken på ett sådant sätt att deltagarna kunde åtgärda de fel som uppstått. RawHTML:s främsta styrka var, enligt deltagarna, den direkta feedbacken i samband med uppdatering av webbsidor. Resultatet i denna uppsats kan i sin tur leda till nya och förbättrade valideringsverktyg med nybörjare som målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)