"Det är en balansgång som ibland kan vara svår" : En kvalitativ undersökning om förskollärares syn på fri lek och undervisningsbegreppet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Amanda Lindström; Johanna Ljungqvist; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på sammanflätningen mellan den fria leken och undervisning i förskolan samt hur de beskriver att de själva sammanflätar fri lek och undervisning i praktiken. Studiens teoretiska ramverk utgörs av den utvecklingspedagogiska teorin då den tar upp hur lek och undervisning sammanflätas utifrån barns intresse samt en vetenskaplig ansats i metoden som är socialkonstruktionism genom self-report. Insamling av empiri har skett genom self-report vilket är ett frågeformulär med öppna frågor genom skrift tillsammans med fem förskollärare från fyra olika förskolor. Det insamlade materialet har bearbetats med hjälp av en tematisk analys med syfte att finna upprepningar och nyckelord i förskollärarnas uppfattningar. Detta utgör studiens resultat som redovisas i rubrikerna: Den fria leken – där fantasin får flöda, Leken är grunden i undervisningen, Skillnader och likheter samt En balansgång. Resultatet visar att förskollärarna har en likasinnad syn på definitionen av begreppen fri lek och undervisning samt hur de med olika strategier kan dra nytta av den fria leken i undervisningen. Det framkom att förskollärarna tog in artefakter samt lekar som är bekanta för barnen i undervisningen för att göra det mer lekfullt och lustfyllt. Slutsatsen visar att förskollärarnas roll i den fria leken är viktig men att det är en balansgång då det är viktigt att finnas där som stöd. Den visar även att de deltar på barnens villkor utan att ta över leken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)