Barns leksaker och könsstereotyper : Hur produktdesign kan underlätta för föräldrar att göra varierande och normbrytande val av leksaker och lek

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Könsnormerna bekräftas av föräldrar redan från barnets födsel, genom att välja könsstereotypiska leksaker, som enligt samhällets normer delar upp barnen mellan de biologiska könen. Detta påverkar inte endast barnets syn på sig själv utan även hur andra ser och behandlar barnet. Ett antal studier visar hur stereotypa leksaker ger barn en snäv syn på verkligheten och deras framtidsvisioner, något som påverkar jämställdheten mellan könen i framtiden. Det som saknas i litteraturen är föräldrars känslomässiga koppling till könsstereotypiska leksaker och problemen de står inför som resulterar i att de gör stereotypa leksaksval. I detta arbete blir det tydligt att föräldrar vill variera lek men att uppmuntra till detta tar för mycket tid och baserar då val av lek och leksaker framförallt på barnets egen vilja. För att exemplifiera en tänkbar lösning på detta problem utformades en produkt som underlättar för föräldrar att variera och göra normbrytande lek med barnets redan existerande leksaker. Detta arbete påpekar en viktig byggsten för ett framtida jämställt samhälle och hur detta lättare kan uppnås genom design. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)