Läsförståelse i den digitala tidsåldern : En empirisk studie som synliggör vilka faktorer som med hjälp av digitala läromedel utvecklar yngre elevers läsförståelse på skolor i Sverige och Nya Zeeland

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: I detta examensarbete studerar vi hur verksamma lärare och rektorer, i både Sverige och Nya Zeeland, definierar begreppet läsförståelse samt vilka faktorer som är viktiga i arbetet med detta. Dessutom undersöker vi hur digitala läromedel kan integreras i den dagliga läsundervisningen. Undersökningen innefattar en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som kompletteras med klassrumsobservationer. Det insamlade material-et kategoriseras för att kunna besvara studiens frågeställningar. Resultatet diskuteras sedan mot bakgrund av vald forskning och litteratur samt ur ett sociokulturellt perspektiv. I denna studie framkommer det att samtliga deltagare definierar begreppet läsförståelse på ett liknande vis. Lärarna i denna studie lyfter även att högläsning, lässtrategier, individualisering och motivation är viktiga faktorer i arbetet med läsundervisning. Vidare visar resultatet att integreringen av digitala läromedel skiljer sig åt mellan skolorna i Sverige och skolan i Nya Zeeland. Såväl intervjuer som observationer visar att skolan i Nya Zeeland arbetar mer enhetligt och strukturerat med digitala läromedel i den dagliga undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)