Lärares och elevers syn på läroboksarbete och problemlösning i matematikundervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att söka svar på hur lärare och elever ser på läroboksarbete samt problemlösning i matematik i årskurs 4-6. Undersökningen kommer därför att fokusera på vilka för- och nackdelar som lärare och elever i arbete med läroboksarbete samt problemlösning. I kapitlet bakgrund presenteras tidigare forskning vad gäller läroboksarbete och problemlösning. De teorier som tas med där är till hjälp för att definiera denna undersöknings bakgrund. Den data som samlats in har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna var 3 lärare och 7 elever. I metodkapitlet redogörs tydligare vilken metod vi valt och hur vår insamling har gått till. Resultatet i vår undersökning visar att det finns för- och nackdelar med både läroboksarbete och problemlösning. Det viktigaste är inte att använda det ena eller det andra, istället visar resultatet att det viktiga är hur man använder arbetssätten. En kombination av de båda, sett till individens bästa, är att föredra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)