Mamma, pappa, barn : En multimodal analys av fem biologiläromedel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie utgår från målet för hur sexualundervisningen ska förmedla information om sexualitet och reproduktion, samtidigt som läroplanen ska vara icke-diskriminerande. Detta gör det intressant att se hur läromedel förmedlar normer och värden i text. Det är lärare själva som bör granska de läromedel som används i undervisningen, vilket gör det viktigt med reflektion över vilka normer som speglas i innehållet. Studiens syfte är att undersöka huruvida normer reproduceras i samband med sexualundervisning. Studien grundas på en analys av fem läromedel för årskurserna 4-6 och avgränsas till innehåll rörande människans reproduktion. Analysen baseras på en socialkonstruktionistisk teori, idéen om att den sociala verkligheten är en produkt av mellanmänsklig interaktion och gemensamma handlingar i olika kontexter. Analysen utgår även från ett genusteoretiskt perspektiv på familjen som praktik där familj och familjekonstellationer betraktas som varierande och föränderliga. De metoder som använts är multimodal sociosemiotisk analys samt kvalitativ diskursanalys. Analysens visade en form av heteronormativitet och de familjekonstellationer som varierade från kärnfamiljen beskrevs på ett marginaliserande sätt.. Analysen visar dessutom på en övergripande brist på representation av varierande sexualiteter i de flesta av läromedlen. Sammantaget pekar detta mot en övergripande heteronormativ syn på familj och familjebildning i de undersökta läromedlen.  Vår slutsats är att rådande heteronorm reproduceras i läromedlen, om än i olika utstäckning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)