Ekonomistudenters uppfattningar om jämförbarhet : en studie som tål att jämföras

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att förklara ekonomistudenters uppfattningar kring redovisningens jämförbarhet. Den vetenskapliga och empiriska metoden som använts i studien är positivistisk med en deduktiv ansats. Studiens empiri är insamlad genom en webenkät. Respondenterna bestod av ekonomistudenter vid fem olika högskolor/universitet i Sverige. Dessa valdes då de har unika egenskaper och kunskaper om företagsekonomi och redovisning. Den teoretiska referensramen utgår ifrån aktuell forskning kring redovisningens jämförbarhet och vad som påverkar denna. Institutionell-, intressent-, professions- och legitimitetsteori kan förklara varför företag väljer att presentera olika saker på olika sätt i sina finansiella rapporter till utomstående intressenter och därför utgår studien ifrån dessa.  Vilken information som presenteras och hur denna presenteras och varför den presenteras som den gör är kärnan som påverkar jämförbarheten mellan finansiella rapporter. Resultatet och slutsatserna visar att det inte går att statistiskt säkerställa hur ekonomistudenter uppfattar hur jämförbarhet mellan finansiella rapporter bäst nås, genom att flera eller ett fåtal metoder används. Studien visar att jämförbarhet uppfattas vara viktigast inom det egna företaget över tid samt för företag inom samma bransch. Vidare visar studien att ekonomistudenter uppfattar upprättarens tolkningar och egna bedömningar samt att använda metoder påverkar jämförbarheten i kombination med verkställande myndigheter (t ex Skatteverk). Även upprättarens förståelse för redovisningens syfte och mål är viktiga för jämförbarheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)