Gymnasieskolans inverkan på den svenska ungdomsarbetslösheten : En paneldatastudie över den kommunala ungdomsarbetslösheten med utbildning som fokus

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Nationalekonomi

Författare: Petra Segerbrant; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats studerar skolans betydelse för ungdomsarbetslösheten samt undersöker vilka skolrelaterade bestämningsfaktorer som ligger bakom ungdomsarbetslösheten. Detta för att belysa skolans roll i såväl samhället som ekonomin samt se hur en förändring inom skolan skulle kunna påverka arbetslösheten. Detta studeras med hjälp av ett ekonometrisk paneldata över Sveriges samtliga 290 kommuner för åren 2001–2016. De bestämningsfaktorer som studeras är genomsnittligt betygspoäng, fullföljandet av gymnasieutbildning, föräldrars utbildningsnivå, andelen elever i friskola samt politisk färg i kommunen. Resultatet visar att skolan har en betydelse för ungdomsarbetslösheten i Sverige samt att samtliga bestämningsfaktorer har en statistisk signifikant påverkan. Vidare predikterar modellen värden som ligger nära den faktiska nivån på ungdomsarbetslösheten vilket tyder på att modellen är väl anpassad till verkligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)