Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete

Detta är en C-uppsats från

Författare: Ulrika Groth; [2011]

Nyckelord: Genusarbete; förskola; skolutveckling;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kanfungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kanbli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyserfenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornaslikabehandlingsplaner. Jag har intervjuat fem förskollärare varav fyra arbetar eller har arbetatmed genus på sin förskola under en längre period. Undersökningen visar att genusarbeten iförskolan är ett komplext arbete och en viktig faktor för att arbetet ska kunna genomsyraverksamheten är att hela arbetslaget tillsammans deltar i någon form av utbildning därgenusteori ingår. En annan viktig faktor är rektorns roll i arbetet, om det uppstår problem iarbetslaget med t.ex. någon som slutar är rektorns roll avgörande för att arbetet ska kunnafortlöpa. Undersökningen visar också vilka brister som finns i de handböcker omgenuspedagogik som finns på marknaden och som oftast används i genusarbetet på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)