Vårdpersonalens perspektiv på en digital vårdcentral : Användning av videobesök i vården

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Många svenskar är idag positiva till att få digital konsultation och intresset har de senaste åren ökat särskilt för videobesök. För att en tjänst för videobesök ska kunna bli en del av den offentliga vården krävs det att både patienter och vårdgivare är villiga att använda den. Denna studie syftade till att undersöka vilka föreställningar vårdgivare har om användningen av videobesök för att bygga en förståelse för de utmaningar och möjligheter som finns med videobesök i den offentliga vården. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med vårdgivare delaktiga i Region Östergötlands videobesöksprojekt DVC. Transkriptioner från intervjuerna analyserades genom tematisk analys med utgångspunkt i Teorin om Planerat Beteende. Analysen resulterade i teman kopplat till föreställningar om positiva och negativa effekter för den egna prestationen, för patienten och för vården som organisation. Analysen identifierade även föreställningar om positivt och negativt socialt tryck, den egna moralen, föreställningar om upplevd kontroll och självförmåga samt föreställningar om olika användargrupper och integreringen av videobesök i vården. De positiva effekterna av användningen av videobesök ansågs vara störst för patienterna. Deltagarna upplevde att andra vårdgivare i stor utsträckning var negativt inställda till videobesök, men att det fanns förväntningar från patienthåll på lättillgänglig vård. Samtidigt som ingen av deltagarna tvivlade på den egna förmågan att använda videobesökstjänsten uttrycktes ett behov av support och rutiner för att hantera olika problem som kan uppkomma. Denna studie identifierade även ett stort behov av att fokusera på kompatibilitet med andra system som används samt att anpassning utifrån olika patientgruppers kunskap måste göras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)