En prestationsbaserad prismodell och biljettsystem för kollektivtrafiken : Den agila prismodellen och biljettsystemet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: I kollektivtrafiken används ett flertal olika prismodeller och biljettsystem. Denna studie utgår ifrån hur lokaltrafiken ser ut i framförallt Uppland där UL, Upplands Lokaltrafik, planerar och upphandlar kollektivtrafiken till olika utförare. Nackdelar identifieras med dagens prismodeller som hos UL består av zonindelningar för enkelbiljetter samt enhetspriser för periodbiljetterna. Prismodeller bedöms ofta i en skala mellan enkelhet och rättvisa. Problemen som identifierats och som studien särskilt fokuserar på är bristen på rättvisa i dagens prismodell, i form av låg korrelation mellan prissättning och utnyttjande av kollektivtrafiken. Alternativa prismodeller och biljettsystem analyseras samt den samverkan som behövs för att möjliggöra smidigast möjliga helhetslösning för både resenärer, trafikbolag och politiker. Särskilt fokus sätts på en tids- och avståndsbaserad prismodell med ett biljettsystem, som med smartcards eller smartphones registrerar på- och avstigning för varje enskild resenär. Dessa då de i stor grad möjliggör rättvisa biljettpriser och andra fördelar som exempelvis omfattande konfigurerbarhet och precis statistik för forskare och trafikplanerare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)