Studiehandledning på modersmålet : ett stöd till nyanlända och flerspråkiga elevers utveckling, generellt och med fokus på läsning i årskurs 1-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Sverige är numera ett mångkulturellt land och barn som kommer till landet ska inom en månad efter ankomst påbörja sin skolgång. Denna skolgång innebär att samtidigt som att förvärva nya ämneskunskaper förväntas de också lära sig ett nytt språk och en helt ny skolkultur, vilket är en stor utmaning för såväl elever som för personal i skolan. Ett sätt att underlätta för flerspråkiga elever är att erbjuda dem studiehandledning på modersmålet. Syftet med studien är att öka kunskapen angående hur och på vilka grunder studiehandledning på modersmålet initieras och ges nyanlända och flerspråkiga elever i årskurs 1–6, enligt klasslärare, ämneslärare, speciallärare, specialpedagoger och studiehandledare, samt deras uppfattning om studiehandledning som stöd till nyanlända och flerspråkiga elever både generellt och med fokus på deras läsutveckling. För att få svar på den kvalitativa studiens syfte och frågeställningar intervjuades klasslärare, ämneslärare, speciallärare, specialpedagoger och studiehandledare enskilt. Resultatet visar att samtliga yrkeskategorier har uppfattningen om att studiehandledning är ett framgångsrikt sätt för flerspråkiga elever att utveckla sin språk- och läsförståelse samt förståelse generellt för det svenska samhället och den kontext de nu befinner sig i. Läsning som kan ses som summan av avkodning och förståelse anser de tillfrågade yrkeskategorierna att lärare ska arbeta med avkodningen och att studiehandledare med fördel kan arbeta med förståelsen. Resultatet visar också att framgångsrik studiehandledning sker när kontinuerligt samarbete finns mellan de olika yrkeskategorierna. Slutsatsen i denna studie blir att frågeställningarna har blivit besvarade. Informanterna är överens om att studiehandledning är betydelsefull för flerspråkiga elever i deras förståelseutveckling, men att det finns ett utvecklingsområde kring initieringen och omfånget av och samarbetet kring studiehandledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)