Internationaliseringsarbetet som en drivkraft för utvecklingen av den vida vägledningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Forskningen visar att det internationella arbetet utvecklar skolan. Med detta har detskapats ett intresse av att undersöka och analysera om det internationella arbetet på engymnasieskola kan bidra till att utveckla skolans vida vägledning. Studien baseras på enkvalitativ fallstudie utförd på kommunala X-gymnasium. Vi intervjuade sex styckeninformanter från personalen med erfarenhet av skolans internationella arbete varav tremed ledningsfunktion och tre utan. X-gymnasium är Erasmus+ ackrediterad förperioden 2021-2027 och utfört internationella resor både för personalen och eleverunder hösten 2021 och våren 2022.Syftet är att undersöka och analysera hur en utvald Erasmus + ackrediteradgymnasieskola organiserar den vida vägledningen i relation tillinternationaliseringsarbetet och vilka erfarenheter utifrån utmaningar ochframgångsfaktorer som kan urskiljas. Följande frågeställningar tas upp: Hur organiserasden vida studie- och yrkesvägledningen i relation till internationaliseringsarbetet på denutvalda Erasmus+ ackrediterade gymnasieskolan? Vilka utmaningar finns det församverkan kring den vida studie- och yrkesvägledningen i relation tillinternationaliseringsarbetet på den utvalda Erasmus+ ackrediterade gymnasieskolan?Vilka framgångsfaktorer finns det för samverkan kring den vida studie- ochyrkesvägledningen i relation till internationaliseringsarbetet på den utvalda Erasmus+ackrediterade gymnasieskolan?Studiens empiriska material har analyserats med hjälp av teori om samverkan.Studiens resultat visar att det finns både utmaningar som framgångsfaktorer för denvida vägledningen i samverkan med det internationella arbetet men att organiseringochansvarsfördelning, ekonomiska resurser och ett aktivt kvalitetsarbete i sambandmed Erasmus+ ackrediteringen är betydande faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)