Sökning: "Vida studie- och yrkesvägledningen"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Vida studie- och yrkesvägledningen.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledningsuppdraget : Hela skolans eller ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ylva Olsdotter Drebold; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; svårbemästrade problem; läroplansteori;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan brukar benämnas både som vid och snäv. Den vida bemärkelsen, som är i fokus i den här studien, innebär all verksamhet som bidrar till att eleverna får kunskap och färdigheter för att kunna göra val, som till exempel att utveckla sin självkännedom, lära sig om mer om arbetslivet och utbildningar eller att göra studiebesök. LÄS MER

  2. 2. Internationaliseringsarbetet som en drivkraft för utvecklingen av den vida vägledningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne-Marie Folkesson; Lilit Tovmasyan; [2022]
    Nyckelord :Vida studie- och yrkesvägledningen; organisering; samverkan; Internationalisering; Erasmus ackrediterad gymnasieskola;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det internationella arbetet utvecklar skolan. Med detta har detskapats ett intresse av att undersöka och analysera om det internationella arbetet på engymnasieskola kan bidra till att utveckla skolans vida vägledning. Studien baseras på enkvalitativ fallstudie utförd på kommunala X-gymnasium. LÄS MER

  3. 3. Introduktionsprogram - en möjlighet till förändring? : Elevers upplevelser, erfarenheter och behov av studie- och yrkesvägledning inom individuellt alternativ

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; introduktionsprogram; individuellt alternativ; obehörig; motivation; valkompetens;

    Sammanfattning : Alla elever i grundskolan når inte behörighet att påbörja studier inom de nationella gymnasieprogrammen utan går vidare till introduktionsprogrammen. Obehöriga elever inom introduktionsprogrammen är den målgrupp som verkligen behöver studie- och yrkesvägledning eftersom de ofta har stora stödbehov. LÄS MER

  4. 4. COVID-19, EN ÖGONÖPPNARE OM MÖJLIGHETER : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares erfarenheter av digital vägledning på kommunala gymnasieskolor i norra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Viklund; Pauline Wedman; [2021]
    Nyckelord :Career counseling; Covid-19; digital career counseling; narrow and wide career guidance; competence; competence development; SCCT; Studie- och yrkesvägledning; Covid-19; digital vägledning; vid och snäv vägledning; kompetens; kompetensutveckling; SCCT;

    Sammanfattning : Under våren 2020 konstaterades att coronaviruset Covid-19 är en pandemi. Detta medförde restriktioner inom skolvärlden som innebar en påtvingad förändring att bland annat studie- och yrkesvägledningen nu skulle ske digitalt. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta utifrån mål- en kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares arbete mot mål gällande den vida vägledningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Björk; Katarina Petersson; [2018]
    Nyckelord :gymnasiet; mål; organisation; studie- och yrkesvägledning; vid vägledning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledares arbete mot mål gällande den vida vägledningen skiljer sig åt kommuner och skolor emellan. Tidigare forskning visar på lyckade och mindre lyckade exempel på kvalité gällande den vida vägledningen. LÄS MER