Sökning: "vid vägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 766 uppsatser innehållade orden vid vägledning.

  1. 1. Vid vägledning är också vägledning : En kvalitativ studie om vid vägledning på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Engström; Gunilla Jenssen; [2020]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; vid vägledning; lågstadiet; valkompetens; handlingshorisont; riktlinjer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur arbete med vid vägledning på lågstadiet utförs av, och fördelas mellan, studie- och yrkesvägledare och lågstadielärare. Syftet inbegriper även hur intervjupersonerna upplever att den vida vägledningen på lågstadiet påverkar eleverna. LÄS MER

  2. 2. Vem bär ansvaret vid rättsliga fel enligt lag och avtal?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Kajsa Olsson; Fanny Mäkelä; [2020]
    Nyckelord :rättsligt fel;

    Sammanfattning : Arbetet har som syfte att ta reda på vem som ansvarar för rättsligt fel enligt lag och avtal och om det skiljer sig åt i fast respektive lös egendom. Som utgångspunkt har säljaren att svara för de rättsliga fel som kan komma att upptäckas och en köpare har att förvänta sig en bostad fri från belastningar. LÄS MER

  3. 3. Valkompetens hos gymnasieelever : Elevers perspektiv på gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Karlsson Jerfström; Vanya Rosén; [2020]
    Nyckelord :Decision-making competence; Choice of upper secondary school; Wide and narrow guidance; Horizons for action; Career Management Skills; Career competence; Valkompetens; Gymnasieval; Fokusgrupp; Vid och snäv vägledning; Handlingshorisont; Career Management Skills; Karriärkompetens;

    Sammanfattning : Many students change their choice of secondary school programme or fail to complete their studies which results in a great cost to society or personal costs for the student. The purpose is to examine the experiences of two groups of upper secondary school students regarding their choice of upper secondary school programme. LÄS MER

  4. 4. Och sen, och sen, och sen… : En litteraturstudie om att utveckla elevers berättande texter i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Hedenberg; Hava Nurula; [2020]
    Nyckelord :Berättande texter; kunskapskrav; lärarkompetens; skriftliga berättelser; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Berättelser skapar viktiga tillfällen för elever att utveckla förståelse för sig själva, andra och olika sammanhang. Vi kan ta del av andras erfarenheter tack vare skriftspråket, som möjliggör att berättelser bevaras. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrik iscensättning genom Kängurun : Hur det förberedande arbetet inför en Kängurutävling kan stärka och utveckla undervisning för lärande i skolämnet matematik.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Nilsson; Rosanna Sköldvinge; [2020]
    Nyckelord :Kangaroo; problem solving; mathematics; teaching; learning; guidance; Kängurun; problemlösning; matematiska problem; utforskande matematik; undersökande matematik; undervisning; vägledning; aspekter för lärande; socio-matematiska normer;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har ett fokus på lågstadielärarens arbete med problemlösning tillsammans med de yngsta förskoleklassbarnen och eleverna i årskurs F-3. I studien granskas en internationell matematiktävling som varje år arrangeras av Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM). LÄS MER