Alienation och galenskap : Ett ekokritiskt ljus på Vilhelm Mobergs Utvandrarna och en undersökning av ekolitteracitet och didaktik i ämnet svenska på gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

Författare: Robin Eriksson; [2021]

Nyckelord: Vilhelm Moberg; ekokritik; ekolitteracitet;

Sammanfattning: Denna studie tar sitt avstamp i Skolverkets mål om en undervisning i hållbarhet, miljö och natur i syfte att undersöka hur dessa teman kan behandlas didaktiskt i skolämnet svenska i Sverige. Två frågeställningar prövas där den ena utforskar hur det litterära verket Utvandrarna av Vilhelm Moberg kan förstås ur ett ekokritiskt perspektiv, och den andra kastar ljus på begreppet ekolitteracitet och dess didaktiska möjligheter. Undersökningen visar att ekokritiska läsningar av fiktiva texter kan vara ett konstruktivt förfarande i syfte att öka medvetenhet hos elever om ekologiska frågor och därmed uppnå ökad ekolitteracitet. Studien visar också att ett intermedialt perspektiv där olika texttyper och medier analyseras och diskuteras kan fungera väl när det gäller att utveckla ekolitteracitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)