Hälsopromotörer inom Folktandvården - Enintervjustudie om behovet avhälsofrämjande arbete inomtandvården

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: En förbättrad munhälsa hos framförallt barn är ett viktigt steg för att minska ojämlikheterna i allmänhälsan mellan olika grupper i samhället. Att förebygga karies hos barn har visats vara viktigt ur flera hälsoaspekter. År 2019 inleddes ett projekt i Västra Götalandsregionen med en hälsopromotör inom Folktandvården, avsett att ge stöd åt familjer för att utveckla hälsosamma kost- och munhygienvanor. Projektet resulterade i att familjerna upplevde förbättrade kunskaper kring karies och hälsofrämjande levnadsvanor. Med utgångspunkt från detta projekt har vi valt att fördjupa oss kring behovet av denna kompetens inom tandvården genom att ta reda på tandvårdspersonalens egna uppfattningar kring eventuella möjligheter och hinder vid samverkan. Syftet med denna studie var att utforska behovet av hälsopromotörer med kostvetenskaplig inriktning inom Folktandvården. En kvalitativ design har tillämpats och fyra stycken intervjuer med anställda inom tandvården har genomförts. Resultatet från studien ger en bildav hur gränsöverskridande samarbeten mellan professioner inom hälso-sjukvården kan se ut och vilka möjligheter det kan skapa. Utifrån svaren i denna studie framgår ett behov a vhälsopromotörers kompetens inom Folktandvården och även en vilja till att samarbeta för att uppnå en jämlik hälsa i hela befolkningen. Möjligheternas om utmärker sig är att hälsopromotörer inom Folktandvården kan ge ett utökat perspektiv på hälsa samt en bättre arbetsfördelning. Hinder kan däremot vara okunskapsamt organisatoriska- och strukturella hinder. Fler studier behövs dock om hur hälsopromotörers kompetens konkret hade kunnat tillämpats inom tandvården. Detta hade vidgat kunskapsområdet kring hälsorelaterade levnadsvanor och karies samt hur man kan påverka dessa levnadsvanor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)