Går det att bli positivt instruerad till välbefinnande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Sammanfattning: Inom positiv psykologi menar man att genom att bygga på positiva grunder kan sjukdomstillstånd förebyggas och ett ökat välbefinnande uppnås. Ett problem är dock att människor inte engagerar sig i dessa aktiviteter på grund av stress och tidsbrist. Avsikten med denna undersökning var att studera om man istället kan förändra utformningen av det vi redan behöver göra. Syftet med denna studie var sålunda att studera om olika instruktioner kan skapa en mer eller mindre omedveten påverkan på uppmärksamhetsfokus och därmed skapa olika emotioner som i längden leder till ökat välbefinnande. Experimentet utfördes på 112 psykologistudenter. Grupperna fick olika instruktioner innan de tittade på en bildserie av glada och neutrala ansikten med därefter följande självskattningsenkät. Resultatet påvisade ingen signifikant effekt men visade en generell positiv korrelation mellan ålder och positiv affekt. Framtida forskning bör undersöka frågeställningen ur ett longitudinellt perspektiv och med en större undersökningsgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)