E-handelföretagens arbete med agil marknadsföring och värdesamskapande under inflationstider i skönhetsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur e-handelsföretag har upplevt och påverkats av inflation vilka marknadsföringsstrategier de använder samt hur de har arbetat med värdesamskapande under inflationen mellan åren 2020 till 2023. Studien fokuserar på inflationstider men bidrar till forskningen om kriser. Studien har värdesamkapande, agil marknadsföring, integrerad marknadskommunikation och varumärkeskännedom som teoretiskt ramverk. Den insamlade empirin grundar sig på tolv digitala observationer av tolv svenska nationella e-handelsföretag från år 2020 till år 2023. Dessutom har tre semistrukturerade intervjuer gjorts med tre av företagen. Fortsättningsvis analyseras det empiriska materialet med hjälp av det teoretiska ramverket för att komma fram till slutsatser rörandes hur e-handelsföretag i skönhetsbranschen förstår och upplever förändringar till följd av inflationen, hur de skapar värde med konsumenter under inflationen samt vilka marknadsföringsstrategier de använder under inflationstider. Respondenterna i denna studie är överens om att de inte upplever några större förändringar till följd av inflationen, däremot råder det en viss priskänslighet i branschen. Studien presenterar att arbetet med värdesamskapande, kampanjer och varumärkeskännedom har ökat sedan år 2020 hos samtliga företag. Baserat på intervjuerna och de insamlade observationerna kan inflationen ha bidragit till att företagen arbetat mer med värdesamskapande, kampanjer och varumärkeskännedom. Avslutningvis tydliggör diskussionen att denna studie tillfört relevanta resultat för den svenska forskningen för e-handelsföretag och därtill bidragit till ytterligare forskning kring kristider.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)