Värdegrund och Livskunskap – en studie om pedagogers och lärares uppfattningar

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi har i studien intervjuat personer som är verksamma i förskola och skola då vi forskare kommer att arbeta med olikaåldersgrupper i framtiden. För att kunna skilja verksamheterna åt har vi valt att benämna de i förskolan för pedagogeroch de i skolan för lärare. Studien har till syfte att synliggöra pedagogers och lärares uppfattningar rörandevärdegrunden och livskunskap som avsatt tid/ämne. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar. Hur resonerar pedagoger/lärare gentemot integrering av värdegrundsarbetet i verksamheten? Vilka uppfattningar finns gentemot livskunskap? Hur kan man arbeta med värdegrunden och livskunskap i de pedagogiska verksamheterna?Tillvägagångssättet har sin utgångspunkt i intervjuer då vi ansåg att just den metoden var det som lämpade sig bäst då viville få reda på uppfattningar vilket fysisk dialog bidrar till. Intervju gav även en möjlighet att ställa följdfrågor tillrespondenten.Efter genomförda undersökningar kan vi dra slutsatsen att samtliga pedagoger anser att värdegrunden skall vara ettförhållningssätt. Lärarna delade den uppfattningen men de tryckte på att lektioner är ett bra arbetssätt rörandevärdegrunden. Pedagogernas uppfattningar om livskunskap är att de var tveksamma då de inte har schemalagt dagen påsamma sätt som i skolan. lärarna hade en positiv inställning till livskunskap, dock såg de en problematik med att detkanske inte får de effekter man eftersträvar. Det finns en rad olika förslag på hur man kan arbeta med värdegrund ochlivskunskap, till exempel, förhållningssätt, avsatt tid, temaarbete.Studien har stor relevans i samtliga pedagogiska verksamheter. Läroplanen för förskola likväl som läroplan förgrundskola, förskolan och fritidshem eftersträvar ett aktivt värdegrundsarbete i verksamheterna. Riktlinjerna är aningenotydliga vilket ökat vårt intresse för att ta reda på pedagogernas samt lärarnas uppfattningar. Relevansen avlivskunskapen är märkbar då begreppet befinner sig under en aktuell debatt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)