Deltagande i landskapsanalys : en studie av hur medborgares kunskap och lokala perspektiv på landskap kan involveras i landskapsanalyser

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: År 2011 ratificerade den svenska regeringen den europeiska landskapskonventionen (ELC). ELC lyfter fram allmänhetens deltagande som ett viktigt verktyg för att uppnå mer demokratiska landskap och sätter den individuella upplevelsen av landskap i fokus för vad ett landskap är. Det är därför relevant att sträva efter inkludering av allmänheten och vidare även inkludering av allmänhetens uppfattning om landskap, i landskapsanalyser. Denna studie syftar till att bidra till fördjupad förståelse för hur lokal kunskap och lokala perspektiv kan involveras i landskapsanalyser och fokuserar på en specifik analys gjord inför vindkraftsetablering i den svenska regionen Siljan i Dalarna. Genom en kvalitativ innehållsanalys som kompletteras med en intervju ämnar studien ta reda på hur allmänheten har bidragit till analysen och vilken typ av kunskap som har efterfrågats från allmänheten under deltagandeprocessen. Resultaten visar att allmänheten har bidragit till landskapsanalysen genom att (1) verifiera karaktärsindelningar- och beskrivningar av landskapet, (2) ge sin åsikt om vindkraftverkens potentiella påverkan på landskapet, och (3) bidra till en ömsesidig lärandeprocess om betydelsefulla aspekter av landskapet kring Siljan. Vidare visar resultaten att vissa metoder för deltagande fokuserade specifikt på allmänhetens visuella upplevelser, medan andra metoder gav möjlighet att uttrycka och diskutera ett bredare spektrum av värden i landskapet. Utifrån dessa resultat är slutsatsen att det behövs olika typer av deltagandemetoder för att inkludera en mångfald av kunskap och perspektiv. Vidare har studien uppmärksammat att projektets omfattning påverkar valet av metod för deltagande. Slutligen förespråkar denna studie, i linje med flera tidigare studier, ett ökat fokus på landskapsanalys som process och som arena för delad kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)