Att ta på sig rätt kostym -En studie inom Gina Tricot

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: Affärsstrategier syftar till hur företag skapar värde för kunden och differentierar sig från konkurrenterna på marknaden. Som ett led att göra organisationen medveten om strategin krävs en god implementering och ett förverkligande av strategin. Implementeringen blir ofta graven för strategier och den största utmaningen för företag är inte att formulera strategin, utan att förverkliga den. Controllerns huvudsakliga uppgift har länge varit att skaffa finansiell infromation som ligger till grund för beslutsfattande. Dock har forskning på senare år visat att rollen som controller i kommersiella organisationer är under förändring och att den kan komma att få en större betydelse för förverkligande av strategier i organisationer. Gina Tricot står inför många utmaningar då de befinner sig i en expansiv fas samt verkar på en konkurrensutsatt marknad. Detta gör det intressant att undersöka hur Gina Tricot förverkligar sin strategi och vilken roll controllern har i det arbetet. Syfte: Att undersöka Gina Tricots strategi och hur den förverkligas från ledningen till controllern. Vidare ämnas undersöka vad i förverkligandet av strategin som påverkar controllern samt vilken roll controllern har i det operativa arbetet för ett arbete i linje med Gina Tricots strategi. Metod: För att kunna besvara syftet med studien har en fallstudie på Gina Tricot gjorts. Fallstudien är begränsad till att undersöka ledet från ledningen, till controllerchefen och slutligen till controllerna. I syfte att ge en heltäckande bild av studieobjektet har undersökningsmetoder av både kvalitativ och kvantitativ karaktär använts. Den kvalitativa undersökningen består av personliga intervjuer med inköpschefen och controllerchefen samt en gruppintervju med samtliga controller i inköpsteamen. Den kvantitativa undersökningen utgörs av en enkätundersökning med samtliga controller. Resultat och slutsatser: Gina Tricots strategi utgår främst från hur de skall utföra saker - ”the Gina way”. Den förverkligas genom ett antal ”verktyg”. Kulturen – ”the Gina way”, genomsyrar hela företaget vilket gör att författarna anser att kulturen inte endast kan benämnas som ett verktyg utan mer som en plattform som allt grundas på. Sammanfattningsvis kan de verktyg som är muntliga eller förmedlas muntligt anses vara de verktyg som påverkar controllern mest. Controllern i Gina Tricots verksamhet liknar mest vid rollen som analytiker och pedagog. Controllern har inte en större roll i inköpsteamen än någon annan av funktionerna som ingår i syfte att förverkliga strategin. Dock visar undersökningen att rollen som controller kan komma att utvecklas och även få större betydelse i strategiförverkligande i samband med att Gina Tricots verksamhet växer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)