Circular Ceramics : Cirkulär design om återbruk av keramik

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: Design har en stark koppling till innovation och hjälper oss framåt i utvecklingen av nya lösningar. Ett exempel på en sådan utveckling är de miljörum som många människor tar hjälp av för att källsortera sitt avfall. Trots att flera material idag kan återvinnas finns det fortfarande ett antal material som ännu inte kan återvinnas, och ett av dessa material är keramik. Detta innebär att keramik inte kan källsorteras och tar därmed inte del av de cirkulära processer som vi idag försöker att följa för att nå en mer hållbar utveckling.  Med hjälp av metoderna visuell research och kundresan, har denna forskning fokuserat på ett urval miljörum i Sundsvall för att ta reda på vilken kommunikation det finns idag kring avfall som inte går att återvinna och huruvida keramik som avfall bättre kan integreras i en cirkulär designprocess och på så vis bidra till minskat avfall. Resultatet tyder på att det finns brister i miljörummens visuella kommunikation angående hur material som inte går att återvinna ska hanteras. Vidare tyder detta på att det finns potential för utveckling och innovation inom avfallshantering när det gäller keramik inom cirkulär design. I denna rapport har jag dokumenterat och redogjort den process jag har genomgått för att hitta en designlösning på det problem som min tidigare vetenskapliga uppsatts har påvisat angående keramik och cirkulära processer. Lösningen har resulterat i skapandet av varumärket Circular Ceramics, ett företag som integrerar keramik i ett cirkulärt system för att främja hållbar konsumtion och produktion enligt det globala målet nummer 12. Rapporten ger en översikt av hela processen, från idégenerering till det slutgiltiga resultatet, inklusive den utställning och pitch som genomfördes på Kulturmagasinet i Sundsvall den 25e Maj 2023. Du kommer att få en insikt i de olika stegen jag har tagit för att utveckla mitt varumärke som är ett resultat av analyser, undersökningar och hårt arbete. Slutligen kommer en reflekterande del som summerar mina tankar angående det utförda arbetet och det resultat som jag har uppnått.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)