Kommunikation mellan sjuksköterskor och patient

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikation mellan människor sker överallt och hela tiden. När sjukdom uppstår och patienten ska operaras är denne inte i sin trygga miljö och god kommunikation är av vikt då det ökar patientens säkerhet och trygghet på operationssalen/postoperativavdelning. Syftet: Syftet med denna observationsstudie var att undersöka kommunikation på en operationssal- och postoperativ avdelning mellan sjuksköterskor och vakna/lätt sederade patienter. Metod: Denna kvalitativa observationsstudie pågick i ca 40 timmar på 15 olika operationer där patienterna skulle vara vakna/lätt sederade. Författarna deltog passivt i studien genom att fånga kommunikationen mellan personal och patient i sitt sammanhang. Materialet analyserades efter insamlad data med innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Resultat: 3 kategorier kom fram i studien: Direkt/Indirekt kommunikation belyser att ögonkontakt och beröring ibland kan säga mer än tusen ord. Kommunikationsbarriärer finns såsom munskydd, hög ljudnivå och antalet personer som samtalar med patienten samtidigt. Integritet/Proffessionalitet belyser hur man utför omvårdnadsåtgärder i dialog med patienten, hur kommunicerar sjuksköterskan med patienten på en operationsavdelning-och postoperativa avdelning. Bekräftar patienten genom kommunikation uppkommer då kommunikationen blir saklig, enkel och ger god information samt att leda in patienten i en verbal dialog där patienten är med hela vägen. Konklusion: God kommunikation mellan sjuksköterskan och patient ökar patientens känsla av kontroll och att patienten kan ta del av vad som ska ske inne på operationsavdelningen-och postoperativa avdelningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)