Skapande av monteringsanvisningar till SPC-spel Ett övningsspel för att tillämpa “Statistical Process Control”

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

Sammanfattning: ”Statistical Process Control” har för syfte att genom av statistiska metoder, mäta och analysera variation för att upptäcka särskilda orsaker till variation i processen och sedan genom eliminering av de orsakerna, förbättra processens kapabilitet.Inom SPC finns några begrepp som kräver lite förståelse, till exempel olika typer av variation, skapandet av styrdiagram och tolkning av detsamma för att hitta särskilda variationer. Till författarens kännedom finns idag inget spel som på ett enkelt och konkret sätt underlättar förståelse av dessa teorier.Inom område ”Lean Produktion” finns ett spel (”Lean-spelet”) som har för syfte att förklara begreppet slöseri, olika typer av slöseri i produktionsprocessen och hur man kan förbättra produktionen genom eliminering av de olika slöserierna inom produktionsprocessen. Syftet med detta examensarbete är att se på möjligheterna till ett liknande spel för SPC.Utgångspunkten för skapande av sådant spel var design av en monteringsprocess som färdiggör en produkt (i detta fall en traktor). Montering av traktorn sker på fyra stationer där de första tre stationer (Förmontering, Monteringslina A och Monteringslina B) monterar några partier av traktorn och en slutmontering som monterar ihop bakvagn och framvagn. Efter slutmonteringen finns en kvalitetskontroll som har för uppgift att kontrollera om det finns defekta delar på den färdiga traktorn och samtidigt en station för processtyrning. Här mäts avståndet mellan traktorns skopor och värde av mättningen förs in i en lista. För varje station finns det några anvisningar som med hjälp av bilder och ord försöker att förklara hur monteringen sker vid varje station och vilken uppgift varje station har. De bilder och anvisningar för montering av traktorn har designats och ritats med hjälp av datorprogrammet Pro-Engineering.Spelet genomförs sedan i form av en tävling mellan två eller fler lag. Det finns en spelledare som ser över tävlingen, tar tid för spelet och ger poäng för olika moment. Poängsystemet är sådant att efter avslutad spelomgång plottar vardera lag ett och MR diagram – ju mindre variation, ju mer poäng erhålls. Det lag som monterar många traktorer med mindre antal defekta och utan särskilda variationer; det vill säga att monteringsprocessen är under kontroll; blir vinnare.Spelet sattes på prov för första gången mellan två lag under en lektion i statistisk process styrning och resulterade i att studenter med hjälp av spelet fick prova på en praktisk övning i av variation, skapande och tolkning av styrdiagram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)