Strategier för fastighetsmäklare i hög- respektive lågkonjunktur

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Fastighetsmarknaden är en ständigt föränderlig marknad, där priserna och efterfrågan på bostäder varierar beroende på låg- och högkonjunktur. Detta påverkar fastighetsmäklare genom att de ständigt behöver anpassa sina strategier utifrån omständigheterna. Syftet med denna studie är att presentera strategier som kan vara vägledande för en fastighetsmäklare. Vår studie baseras på en kvalitativ forskningsansats med empiri som baseras på semistrukturerade intervjuer med erfarna fastighetsmäklare som är verksamma i Skåne. Studien visar att det finns flera faktorer som påverkar en fastighetsmäklares strategi. Exempel på dessa faktorer är sociala mediers påverkan på förmedling, vikten av företagskultur, word- of- mouth och kundlojalitet. Studien betonar också vikten av fastighetsmäklares lyhördhet och kunskap inom fastighetsbranschen för att kunna ge kunderna korrekt rådgivning och vinna deras förtroende. Genom att använda dessa strategier kan en fastighetsmäklare bättre hantera de ständiga förändringarna på fastighetsmarknaden och utvecklas i sitt yrke. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)