Överprövning inom offentlig upphandling

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Alla statliga och kommunala myndigheter i Sverige är skyldiga att följa Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) vid inköp av varor och tjänster. Offentlig upphandling omfattar mellan 15.5 och 18.5 procent av Sveriges BNP och det är således viktigt att upphandlingen går rätt till. Upphandling inom LOU är omfattande och görs i många steg. Förfrågningsunderlag ska skrivas, upphandlingen ska annonseras, anbud ska utvärderas, leverantörer ska uteslutas och till sist ska tilldelningsbeslut meddelas. I de fall då en leverantör tycker att de borde vunnit upphandlingen eller är missnöjd med de krav som ställts kan de överpröva upphandlingen, alternativt ansöka om skadestånd En överprövning kan leda till att upphandlingsunderlaget måste ändras eller att hela upphandlingen får göras om och överprövningsprocesser är ofta både är kostsamma och tidskrävande för upphandlande myndighet. I juli 2010 gjordes förändringar i LOU till följd av ett EU-direktiv som fick konsekvensen att antalet överprövningar i förvaltningsdomstolen ökat markant. Offentlig upphandling är ett omdebatterat ämne. Många argumenterar för att LOU borde avskaffas då upphandlingarna skulle fungera bättre om det inte fanns så många regler att följa. Andra argumenterar för att lagen är bra som den är idag och att den motverkar orättvisor och korruption. Den statistik som framställs är inte alltid rättvisande. Detta till trots är det ingen tvekan om att båda parter i upphandlingsprocessen till stor del är missnöjda med hur LOU påverkar upphandlingarna. Den stora frågan är hur situationen på bästa sätt skulle kunna förbättras för samtliga parter. Många lösningsförslag på hur överprövningar kan motverkas får till följd att LOUs ursprungliga syfte tar skada. Exempel på detta är att öka beloppet för direktupphandling samt att införa en avgift som den leverantör som överprövar måste betala, vilket till stor del skulle ha en negativ inverkan på de mindre företagen. Då LOU finns till för att ingen ska kunna behandlas orättvist och för att säkerställa att den leverantör som har det bästa anbudet vinner upphandlingen är dessa lösningar inte att rekommendera. För att minska antalet överprövningar utan att gå emot syftet med LOU kan en tidsfrist för de olika delarna av upphandlingen införas. Det skulle förhindra möjligheten att överpröva en felaktighet i anbudet i slutet av en upphandling. Ett annat förslag är att samla alla upphandlingsmål till en och samma domstol. Detta skulle leda till bättre kompetens och snabbare handläggning samtidigt som det inte skulle finnas lika mycket spretigt praxis där domstolar dömt liknande fall olika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)