Gemensam läsning av skönlitteratur i undervisningen : En intervjustudie om hur lärare väljer ut och arbetar med skönlitterära böcker på mellanstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur verksamma mellanstadielärare väljer ut och arbetar med skönlitterära böcker vid gemensam läsning, samt vilka möjligheter och utmaningar lärarna upplever kring detta. Det insamlade materialet består av sex semistrukturerade intervjuer med behöriga och erfarna svensklärare. Intervjuerna analyseras utifrån Louise Rosenblatts litteraturteori samt Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Valet av teoretiskt ramverk utgår från skönlitteraturens betydelse för människan och intresset för lärande i samspel med andra. I studiens resultat framkommer det att lärarna har väldigt olika förutsättningar och att tillgängligheten av skönlitteratur skiljer sig åt mellan skolorna. Detta är problematiskt då alla elever ska ges en likvärdig skolgång, vilket försvåras när skolornas resurser är ojämnt fördelade. Såväl tidigare forskning som förevarande studie synliggör vikten av att inkludera elevers intressen vid bokval. Däremot visar resultatet att detta är en utmaning för flera av lärarna då en elevgrupp vanligtvis består av elever med många skilda intressen, vilket kan vara svårt att ta hänsyn till. Tidigare forskning visar även att elevers läsintresse har minskat och detta intygar de intervjuade lärarna om. Genomförandet av gemensam läsning bör därför prioriteras då det enligt lärarna kan fungera motiverande för eleverna och bygga deras intresse för läsning. En slutsats som kan dras är att bokval och arbete med skönlitteratur vid gemensam läsning kräver eftertänksamhet. Det bör utgå från den specifika elevgruppen samt lärarens förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)