Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. Genom de erfarenheter vi fått, från de skolor vi gjort VFU på, vet vi att det visas film på lektionerna men frågan är varför visas det film, hur genomtänkt är filmvisningen och hur mycket planeringstid läggs det på de filmer som visas i undervisningen. Skolverket (2011)menar att arbetssättet förekommer i de flesta klassrum. Vi har valt att formulera vårt syfte i tre frågor. Formuleringarna lyder: 1. Vad anser lärarna att film har för påverkan på matematikundervisningen? 2. Vilka för och nackdelar ser lärarna med filmvisning? 3. Hur påverka filmvisning lärarnas planering av matematiklektionen? För att få en uppfattning om hur mycket forskning som gjorts och vad de har kommit fram till gjorde vi en bakgrundsundersökning. Tidigare forskning visar både positiva och negativa effekter av film. Forskningen visar också hur man kan använda det i sin matematikundervisning för att öka måluppfyllelsen eller variera sin undervisning. Vi har tittat på hur Skolverket ställer sig till digitaliseringen i stort för att sedan kunna ta ner det i diskussion och analys till filmvisningens effekter. Att förstå digitaliseringen av skolan menar vi är en grund till att förstå hur filmen har börjat användas i undervisningssyfte. Vi har tittat på vad det står i läroplanen för grundskolan om digitala verktyg och hur de ska användas. Det följer en liten del om hur man på lång sikt har försökt öka lärares digitala kompetens och att det mestadels har skett genom kollegialt lärande. I den tidigare forskningen har vi tittat på studier som har gjorts kring hur man ska arbeta med film för att få ut mest av filmtittandet. Vi tittade även på en studie som visar hur man ska tänka när man producerar egna filmer för att visa i sin matematikundervisning. De studierna visade på att om man gör filmerna på rätt sätt så kan det öka måluppfyllelsen i matematik med upp till 95%. Efter tidigare forskning följer en teoretisk presentation av Piaget, Vygotskij och multimodala teorier dessa teorier kopplas sedan ihop med film i analyskapitlet. Undersökningens metod är intervjuer. Vi har intervjuat åtta lärare som i dagsläget arbetar som matematiklärare. En del har jobbat länge medan andra bara är inne på sin andra termin som lärare. Utifrån intervjusvaren erhölls ett resultat som visar hur lärare ser på film i undervisning och det skiljer sig mycket mellan de olika lärarnas syn på film. Via dessa lärare erhölls svar som både visar att det är svårt att hitta filmer som passar till att kompletteralektioner med, någon tycker inte det finns någon mening med att visa film för eleverna, medan andra lärare säger raka motsatsen, att det är lätt att hitta filmer som passar, lätt att få in filmerna under lektionerna och det är lätt att motivera eleverna till att titta på samma film både hemma och på lektionerna för att de ska få en djupare förståelse för det matematiska området som de arbetar med. Innan vi presenterar resultatet har vi ett analyskapitel där vi har gjort en tabell och kategoriserat in våra informanter beroende på om de har en positiv, neutral eller negativ syn på film i matematikundervisningen. Resultatet visar att lärarna arbetar väldigt olika med film men det visar också att om man arbetar metodiskt med film, lägger ner tid på filmen under sin planering och sedan arbetar aktivt med eleverna före, under och efter filmvisningen så blir det en aktiv del av undervisningen som ger mycket både gällande begrepp och allmänna kunskaper. Resultatet presenteras med hjälp av våra forskningsfrågor och studien avslutas med en diskussion och en slutsats som visar att vi har fått svar på våra forskningsfrågor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)