“Jag känner mig bra även om det kommer en uppgift jag inte kan” : En empirisk studie om lågstadieelevers motivation till matematik, med fokus på genusrelaterade aspekter.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2023]

Nyckelord: motivation; genus; matematik;

Sammanfattning: Denna empiriska studie har som syfte att belysa lågstadieelevers motivation till ämnet matematik ur ett genusperspektiv. Studiens empiri baseras på observationer, elevenkät och elevintervjuer i tre olika klasser. Studien skrivs fram ur ett elevperspektiv där elever själva har fått berätta kring deras upplevelser till matematikämnet. Flickor och pojkars motivation förklaras vara generellt hög i åldrarna på lågstadiet. Däremot framkommer det att elevers egen uppfattning kring deras matematikkunskaper påverkar motivationen till ämnet. Studiens resultat visar även att en yttre faktor i form av beröm är viktig för samtliga elever som deltagit i studien, samt att majoriteten av eleverna ser nyttan av att kunna matematik, inte bara under skoltiden utan även i vuxen ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)