Patienters upplevelse av det vårdande mötet med sjuksköterskan på en akutmottagning. : En kvalitativ litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Abstrakt  Bakgrund: Akutmottagningen är en del av hälso- och sjukvårdens system där vårdmötet ofta blir kort och snabbt, detta gör att sjuksköterskans och patientens förståelse för varandra blir viktiga. Eftersom många av patienterna befinner sig i en sårbar situation är det viktigt att vara tydlig och informera patienten för att de ska få en känsla av ett vårdande möte. Syfte: Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelse av det vårdande mötet med sjuksköterskan på akutmottagningen. Metod: En kvalitativ litteraturstudie med en induktiv ansats som baseras på tio vetenskapliga artiklar  Resultat: Tre huvudteman identifierades med två tillhörande subteman av patientens upplevelser av det vårdande mötet med sjuksköterskan på en akutmottagning som visades i studiens resultat. Första temat var Vikten av att få vägledning med subteman “informationens betydelse” och “förväntningarna på vårdandet”. Andra temat var Den påverkande omgivningen med subteman: “Vårdmiljöns påverkan på patienten” och “I väntan på att få vård”. Tredje och sista temat var Behovet av att känna sig omhändertagande med subteman: “Respektfullt bemötande" och "Förtroendefullt möte”. Slutsats: Tydlig information var en viktig aspekt för att skapa ett vårdande möte med sjuksköterskan. För att patienten skulle uppleva ett bra vårdande möte fanns olika faktorer som låg till grund för detta. Kunskap om de brister patienterna upplevde kring det vårdande mötet, ger en möjlighet för sjuksköterskor att utveckla sitt arbete för att uppnå en god vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)