Vad är viktigast, att rekrytera rätt eller att tillfredsställa kunden? : En kvalitativ studie om upplevelser och erfarenheter kring hantering av diskriminering i rekryteringsprocessen hos rekryterare inom konsult- och bemanningsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Fariha Hassan; Bittar Crystel; [2023]

Nyckelord: rekrytering; diskriminering; legitimitet;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur rekryterare inom konsult- och bemanningsbranschen hanterar kraven kring diskriminering i sina processer. Rekryteringsprocessen är den var rekryteraren förser organisationerna med arbetskraft. Precis som alla andra mänskliga interaktioner återfinns risken för att bära på fördomar som kan leda till diskriminering i processen. Det är inte bara av vikt för organisationer att rekryteringsprocessen sker på ett diskrimineringsfritt sätt på grund av de krav som infinner sig i samhället utan även för att uppvisa legitimitet. Genom att uppvisa legitimitet kan företagen etablera sig i det organisatoriska fältet. Rekryteringsförfarandet är därav en viktig process som bör utföras på korrekta grunder. Rekryterare inom konsult- och bemanningsbranschen ansvarar för rekryteringen åt andra företag utan att ha det slutgiltiga ordet gällande tillsättandet av kandidater. Således behöver rekryterarna behaga kundens önskemål samtidigt som de måste utföra sitt arbete korrekt. Denna studie vill undersöka hur rekryterare går tillväga för att undgå diskriminering samt hur dess handlingsutrymme upplevs gentemot kundens önskemål i rekryteringsprocessen. Med hänsyn till studiens syfte har en kvalitativ ansats tillämpats med semistrukturerade intervjuer för att fånga rekryterarnas arbetssätt och upplevda handlingsutrymme. Materialet som utvunnits analyserades utifrån den nyinstitutionella teorins ramverk. Resultaten visade att rekryterarna har flertal tillvägagångssätt för att undvika diskriminering där majoriteten uppgav att hårda kompetenser bör ligga till grund för en objektiv bedömning. Handlingsutrymmet upplevs vara befintligt i urvalsprocessen men varierande beroende på uppdrag och kund. Inget handlingsutrymme upplevs av rekryterarna i tillsättandet av kandidater. Vidare diskuteras resultatet och analysen i förhållande till tidigare forskning med utgångspunkt i studiens syfte och frågeställningar. Slutligen ges praktiska implikationer för eventuella utmaningar som kan ligga till grund för förbättringsområden samt inspiration till vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)