Samtal under frukostmåltid i förskolan

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik och lärande

Författare: Annica Kauppi Johansson; Marina Niva; [2009]

Nyckelord: förskola; samtal; frukostmåltid;

Sammanfattning: Vårt syfte har varit att undersöka och beskriva barnens samtal vid frukostmåltiden vid två avdelningar i en förskola där den fysiska miljön är utformad på olika sätt. Vi har även valt att studera förskollärare/ barnskötares inverkan på barnens samtal. Vi har genom observationer studerat hur många och vilka samtalsämnen som fördes under frukostmåltider på två avdelningar i en förskola och hur förskollärare/ barnskötare inverkade på barnens samtal. Vi har kompletterat med intervjuer av en förskollärare på varje avdelning. Vi har beskrivit delar av den fysiska miljön som är aktuell under frukostmåltiden till exempel bord, stolar och vem som bestämmer var barnen ska sitta. Vi har i vår studie upptäckt att det finns skillnader i hur förskollärare/ barnskötare inverkar på barnens samtal och att avdelningarna väljer olika arbetssätt under frukostmåltiden. Resultaten visar att en engagerad förskollärare/ barnskötare som tar egna initiativ och stödjer barnens egna samtal är viktig för att stimulera barnen att samtala under frukostmåltiden. De delar av den fysiska miljön som vi har studerat ger barnen möjlighet till att utveckla olika kunskaper, till exempel samtal och självständighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)