MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. En annan viktig aspekt i studien kretsar kring frågeställningen om ”tvålärarskapet”; som kortfattat innebär att två lärare arbetar parallellt i klassrummet. Har lärare som arbetar enligt denna metod en möjlighet att underlätta och entusiasmera inlärningen och motivationen? Finns det eventuellt några nackdelar? Förutom kontakten med en svensk förgrundsgestalt bakom undervisningsformen; tvålärarskapet, används djupintervjuer med sammanlagt sex lärare, samt diskussioner och två mer omfattande intervjuer med elever som grund. Studien har funnit att bland de viktigaste teorierna för att främja motivationen och lärandet återfanns teorin om Tron på sin egen kapacitet, Sociala relationer, Förväntningar och värden, samt Inre motivation, yttre motivation. Tvåläraskapet kan ha ett samband med teorin om Sociala relationer vilket skulle kunna ha implikationer på dess inverkan på motivationen och lärandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)