Utvecklingen av elevers tidiga relationella förståelse i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Generalisering av matematiska koncept är avgörande för att kunna få relationell förståelse för matematik (Sophian 2013; Skemp 2006). Matematik är uppbyggd av strukturer och mönster. Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på hur elever i lågstadieålder förstår dessa mönster och om förmågan till generalisering av matematiska koncept påverkar elevers relationella förståelse. Arbetet utgår ifrån en systematisk sökprocess vars ambition är att sammanfatta forskning som kan besvara kunskapsöversiktens frågeställning. I sökprocessen valdes 5 artiklar som redovisats och analyserats. Resultatet visar att elever som får undervisning i matematiska strategier och koncept lär sig att generalisera bättre och får därmed en större relationell förståelse. Dock visar forskningen att det ändå är många elever som, trots strategisk undervisning, har svårt att få fullständig relationell förståelse för matematik i lågstadieålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)