Intern Employer Branding : att marknadsföra sig som arbetsgivare gentemot sina anställda

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Camilla Nylander; Hanna Bergsbo; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur ledningen i den aktuella organisationen arbetar för att marknadsföra sig gentemot sina medarbetare för att vara en attraktiv arbetsgivare. Vidare vill vi beskriva och analysera om medarbetarna uppfattar organisationen som en attraktiv arbetsgivare och vad som bidrar till deras uppfattning. Vi har också för avsikt att beskriva och analysera hur uppfattningarna mellan ledning och medarbetare stämmer överens. För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar genomfördes enintervjustudie med personer ur företagsledningen. Dessutom  genomfördes en enkätstudie bland medarbetarna på den största avdelningen på företaget. Resultaten visar att ledningen indirekt arbetar med intern Employer Branding på olika sätt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Detta görs bland annat genom att försöka skapa en gemensam värdegrund, bra arbetsklimat och sociala förutsättningar på arbetsplatsen. De arbetar även med personalvård och de strävar efter att leda organisationen på ett sätt som engagerar och utvecklar medarbetarna för att de ska känna sig delaktiga. Ytterligare ett sätt som företaget arbetar med är individuell lönesättning och ett bonussystem som ska medverka till att ge konkurrenskraftiga och marknadsmässiga löner. Enkätstudien visar att i huvudsak anser medarbetarna att organisationen är en attraktiv arbetsgivare. Detta då flertalet anser att organisationen har ett bra arbetsklimat, de trivs med sina kollegor och de uppskattar personalförmånerna. De flesta medarbetarna anser även att företaget ger bra förutsättningar för att skapa balans mellan privatliv och arbetsliv. De är även nöjda med sina arbetsuppgifter och anser att det finns utvecklingsmöjligheter för dem. Det framkommer i resultatet att de flesta är nöjda med sin närmsta chef och känner delaktighet vid förändringsarbeten. I studien visar det sig att både ledningen och medarbetarna är överens om att företaget har ett bra arbetsklimat och att det finns bra utvecklingsmöjligheter. Det som skiljer i uppfattning är att de flesta medarbetarna anser att det inte finns möjligheter att prova andra tjänster inom organisationen. Dessutom är flertalet medarbetare inte är nöjda med sin lön och tycker sig inte kunna påverka den. Ytterligare en skillnad i uppfattning är att ledningen anser att det finns ett glapp i kommunikation mellan ledningen och medarbetarna. Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att både ledningen och medarbetarna delar uppfattningen att organisationen är en attraktiv arbetsgivare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)