Social Engineering: Kampen att stärka den svagaste länken - En kvalitativ studie om informationssäkerhetsutmaningar i förebyggande och mitigering av social engineering-attacker hos distansarbetande verksamheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: I samband med COVID-19-pandemin blev distansarbete vardagen för många verksamheter. Detta ser ut att bli bestående för många verksamheter. Distansarbete utgör stora risker för informationssäkerhetsarbetet i och med ändrat beteende hos anställda och dålig anpassning av verksamheter. Det kan även konstateras att den mänskliga faktorn är bristpunkten inom informationssäkerhet. Därmed är intrång genom social engineering-attacker, det vill säga de attacker som utnyttjar den mänskliga faktorn, ett aktuellt problemområde. Därför ämnades att beskriva de informationssäkerhetsmässiga utmaningar som distansarbetande verksamheter ställs mot i arbetet mot social engineering samt hur dessa hanteras. För att besvara detta genomfördes kvalitativa intervjuer med CISOs (Chief Information Security Officer) och säkerhetsexperter inom olika verksamheter. Dessa verksamheter varierade i storlek och var verksamma i den privata eller offentliga sektorn. Det framkom av studien att phishing, säkerhetskultur, ISP och SETA är områden där utmaningar och förbättringsmöjligheter är närvarande hos distansarbetande verksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)