Sökning: "kvalitativ intervjustudie"

Visar resultat 1 - 5 av 6057 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervjustudie.

  1. 1. Att erövra orden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Emma Backstig; Janette Persson; [2021-06-21]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; läsinlärning; intellektuell funktionsnedsättning IF ; implementering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattade en digital förståelsebaserad intervention för att främja läsutveckling och kommunikation hos elever som är i behov av AKK samt att ta reda på vilka faktorer som lärarna uppfattade påverkar dessa elevers läsutveckling och kommunikation. Studien är ett delprojekt inom forskningsprojektet KomLoss. LÄS MER

  2. 2. “Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Fredén; Lisa Glans; [2021-06-21]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolsvårigheter; problematisk lärandesituation; inkludering; exkludering; uppfattningar; relationer; sårbarhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stödmed fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas ochföräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskildundervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemotelever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. När professioner möts

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Kim Eriksson Börjesson; Sofia Fredriksson; [2021-06-21]
    Nyckelord :lekterapi; förskola; förskoleklass; tvärprofessionell samverkan; långtidssjuka barn; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet är att undersöka hur lekterapeuter och lärare upplever samverkan mellan lekterapi och förskola/förskoleklass. Syftet besvaras genom följande frågeställningar:• Hur upplever lärarna och lekterapeuterna att samverkan organiseras mellan lekterapin och förskolan/förskoleklassen?• Hur upplevs möjligheter och utmaningar för samverkan av lärare och lekterapeuter?• Vad upplever lärare och lekterapeuter att samverkan kan generera?Teori:Den teoretiska utgångspunkten baseras på fenomenologi då det är informanternas upplevelser av fenomenet som undersöks. LÄS MER

  4. 4. Ja’ me’ å du me’ - En kvalitativ intervjustudie om narrativets växelverkande betydelser för individ och kollektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cecilia Winning Måwe; [2021-06-10]
    Nyckelord :#Metoo; Narrativ; Berättelse; Skam; KASAM;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka narrativets betydelse för individ ochkollektiv. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tiokvinnor mellan 20 och 65 år, som i någon form har delat en eller flera berättelser i sambandmed #metoo. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutisk resonemang kring arbetssituationen i samband med Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sadije Gashi; Egzona Selimi; [2021-06-03]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Covid-19; Pandemi; Arbetssituation; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund En arbetsterapeut arbetar dagligen med att hjälpa individer till att återfå förmågan att kunna utföra de aktiviteter som är meningsfulla för varje unik individ samt arbeta med förebyggande åtgärder. Det arbetsterapeuten fokuserar på i arbetet med Covid-19 och post-Covid-19 patienter är att återfå, förbättra och vidmakthålla bästa möjliga aktivitets och funktionsförmåga. LÄS MER