Miljöstation : Framsida och Mellanlager

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Anna Petrén; Venous Bashiri; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport är en kandidatexamensavhandling utförd på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, under perioden februari - maj 2011. Projektet kommer ur de önskemål som Trafikkontoret har uttryckt till företaget Grontmij och syftar på att ta fram en miljöstation för Stockholms innerstad. Två grupper har arbetat med projektet som redovisas i två skilda rapporter. Kapitel 1-3 samt bilagorna är identiska i rapporterna medan allt däremellan är skrivet individuellt.Syftet med arbetet var att ta fram en miljöstation med ett bättre och effektivare insamlingssystem för hushållens farliga avfall som skall placeras i Stockholms innerstad.Det vanligaste insamlingssystemet för farligt avfall är de containrar som finns utplacerade på utvalda bensinstationer och återvinningscentraler. Stockholms stad har även en mobil miljöstation som åker runt under angivna dagar och tidpunkter och samlar in avfall. Med farligt avfall menas hushållskemikalier, målarfärg, batterier, lyskällor med mera. Efter ett antal studiebesök och en enkätundersökning genomfördes en brainstormingsession där tre kategorier för inlämningslösningar togs fram. De olika kategorierna utvärderades med hjälp av Pughmatriser och kategorin med en inlämningslucka valdes. Efter detta genomfördes ytterligare en konceptgenerering för att ta fram lösningar inom den valda kategorin.Den slutliga lösningen blev en station med en inlämningslucka. Det farliga avfallet lämnas i en låda innanför luckan. Avfallet behöver inte sorteras men behållarna behöver vara väl emballerade och märkta. Då luckan stängts transporteras lådan, som är placerad på en hissplatta, iväg och tippas av på lutande hyllplan. De lutande planen rymmer tillsammans 80 stycken lådor. Då planen fyllts med lådor kommer personal och tömmer dessa vilket sker från miljöstationens mellanlager. Tömningspersonalen tömmer lådorna på färghinkar, olja och batterier. Resterande kemikalier flyttas över till mellanlagrets lådor och stationen kan åter tas i bruk. Detta upprepas tills mellanlagret blivit fullt på kemikalier. En kemist med utbildning inom ADR, transport av farligt avfall, kommer då och sorterar upp och transporterar bort avfallet. Miljöstationen är uppbyggd enligt ett modulsystem vilket gör att stationens kapacitet kan fördubblas vid behov. Stationen är även försedd med justerbara ben vilket gör att den kan placeras på ett ojämnt underlag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)