En hypotetisk modell av ett motiverande ekonomilärarledarskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I detta examensarbete har en modell av ett ekonomilärarledarskap utvecklats utifrån ett hypotetiskt resonemang som bygger på tidigare forskning om ekonomiundervisning på gymnasienivå samt tidigare forskning om motiverande lärarledarskap. Modellens ekonomilärarledarskap består av två delar: 1. ledarskapskompetenser som är instruerande, prestationsorienterat, stödjande och deltagande, 2. didaktisk kompetens i kombination med ämneskompetens i vilken läraren planerarar och genomför ekonomiundervisning som kan innehålla a. fallbeskrivningar och konkreta exempel från företag samt b. datorstöd t.ex. Office- och bokföringsprogram. När ekonomiläraren planerar och genomför sin undervisning utifrån ekonomilärarledarskapet får de motiverade elever som lär sig företagsekonomi. Syftet med arbetet har varit att: pröva ”Modellen av ett motiverande ekonomilärarledarskap” som en hypotes mot en företagsekonomisk empiri för att få svar på om ekonomilärare undervisar på det sätt som beskrivs i modellen av ett ekonomilärarledarskap Arbetet utgår ifrån två frågeställningar: 1. Hur påverkar mekanismer i skolan ekonomilärarens möjligheter till ett lärarledarskap och vilka konsekvenser får det för undervisningen av ämnet företagsekonomi? 2. Hur uppfattar ekonomilärare att de genom sitt ledarskap kan motivera elever till lärande av företagsekonomi och vilka utmaningar möter läraren i sitt ledarskap? De teori som använts för att utveckla och genomföra arbetet är: Utbildningsmotivation och elevers lärande, lärarens ledarskap samt tidigare forskning om autentisk företagsekonomiundervisning. Empiristudien har genomförts som en intervjustudie med fyra ekonomilärare vid två gymnasiefriskolor i sydvästra Skåne. Intervjuerna genomfördes i mars 2020 med två kvinnliga och två manliga ekonomilärare i 40-60 årsåldern. Två av respondenterna hade arbetat två år, en nio år och en tjugotre år som ekonomilärare. Studiens resultat är att: De svar som respondenterna gav vid intervjuerna ger stöd åt modellen men det finns exempel som visar att en del av stödet är svagt speciellt när det gäller lärarens prestationshöjande ledarskapsagerande eftersom det endast finns ett didaktiskt exempel på detta. Respondenternas utsagor ger ett visst stöd för att säga att ekonomielärarna använder lärarledarskap på det sätt som modellen föreslår, men eftersom studiens empiri består av svar från endast fyra respondenter behövs mer forskning för att kunna anta modellen som en hypotes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)