KURSPLANERNA FÖR MODERNA SPRÅK – VAD INNEBÄR DE FÖR DIG? En intervjustudie om några svenska och engelska lärares uppfattningar kring kursplaner, nationella prov och bedömning i moderna språk

Detta är en C-uppsats från

Författare: Sara Athley; Sofie Sundberg; [2011]

Nyckelord: kursplaner; moderna språk; uppfattningar; CEFR; GE;

Sammanfattning: SyfteStudiens syfte var att undersöka hur svenska och engelska lärare kan förhålla sig tillkursplanerna för moderna språk, liksom det som hör ihop med dessa, nämligen nationellaprov/slutprov och bedömning. Vi ville veta vad lärare anser att kursplanernas huvudsakligafunktion är och hur de tror att dessa, samt nämnda prov, påverkar undervisningen.MetodEftersom problemområdet rör lärares åsikter, var det naturligt att använda sig av kvalitativaintervjuer för undersökningen. Vi intervjuade fyra svenska lärare i moderna språk pågymnasienivå, respektive tre engelska språklärare på ett ‟sixth form college‟, vilket motsvararsvensk gymnasienivå.ResultatDe svenska lärarna uppfattade kursplanerna i moderna språk som ett ramverk de ska följa. Debeskrev dem huvudsakligen i positiva ordalag och uttryckte inte någon direkt kritik, frånsettatt de är vaga. Enligt lärarna vägs detta emellertid upp av den frihet som detta ger de svenskalärarna i utformningen av undervisningen. De engelska lärarnas åsikter kring kursplanerna varsvårtolkade, men det alla tre uttryckte kritik emot var den press de känner för att få godaresultat. Det visade sig svårt att skilja kursplanerna från slutproven i England, eftersomkursplanerna i allt väsentligt syftar till slutproven. Därför kunde vi i princip inte heller skiljalärarnas uppfattningar åt kring dessa. Det blev tydligt att de intervjuade engelska lärarna anseratt slutproven påverkar undervisning och bedömning. De svenska lärarnas svar visade att desåg en koppling mellan kursplanerna och de nationella proven och två av lärarna visadeuttryckligen att de nationella proven påverkar undervisningen. Tre av de sju lärarna lyftesjälvmant fram formativ bedömning när de resonerade kring bedömning. Både de svenska ochde engelska lärarna menade att det finns en risk att lärares egna bedömningar blir subjektiva,men att det ändå är viktigt att få vara delaktig i bedömningen av elevernas förmågor.Betydelse för läraryrketEftersom kursplanerna utgör styrdokument som lärare måste följa är det av intresse hur lärareuppfattar dessa. Dessutom är det viktigt att som lärare reflektera över kursplanernas och denationella provens inflytande över undervisningen, samt hur de påverkar lärande ochbedömning. Vi tror att en jämförelse med ett annat land kan bidra med nya insikter om vårteget system, vad gäller både positiva och negativa aspekter angående kursplaner, nationellaprov och bedömning.i

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)