Revisorns avvägning mellan oberoendet och kort- och långvariga kundrelationer : En kvalitativ studie utifrån revisorers perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Revisorns oberoende är omdiskuterat där allmänheten förväntar och förlitar sig på att revisorn upprätthåller sitt oberoende gentemot sina kunder för en välfungerande marknad och samhälle. Revisorns oberoende innebär att revisorn är objektiv, opartisk och fri från yttre påverkan vid granskning av kundens verksamhet. Revisorns oberoende ifrågasätts eftersom oberoendet riskeras att hotas på grund av långvariga kundrelationer som kan uppstå. Detta har resulterat i enorma debatter för att skapa kortvariga kundrelationer. Studiens syfte är att belysa hur auktoriserade revisorer uppfattar att kort- och långvariga kundrelationer påverkar oberoendet samt vilken relation de föredrar. För att besvara studiens syfte har en kvalitativ metod använts där empirin bygger på elva intervjuer med auktoriserade revisorer med minst tio års erfarenhet. Studien lämnar bidrag till att de auktoriserade revisorerna inte anser att oberoendet är ett problem i sig i förbindelse med långvariga kundrelationer. Den väsentliga punkten är hur kundrelationen utvecklas i sig mellan revisorn och klienten. En avgörande faktor för hur länge en revisor kan ha en kundrelation beror till stor del på revisorns integritet. Vidare bekräftas denna studies resultat av tidigare forskning att revisorns oberoende i samband med kort- och långvariga kundrelationer har både för- och nackdelar. Dock visar studiens resultat att långvariga kundrelationer har fler fördelar för redovisning och rapporteringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)