Trumsång : En pedagogisk metod för att lära sitt instrument

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår. - Konfucius Denna studien har sin grund i att befästa sitt trumspel genom att använda rösten, som i denna forskningen definieras med; att numeriskt räkna pulsslag och underdelningar samt onomatopoetiskt1 ljuda trummor med munnen. I undersökningen visualiseras trumspelet mentalt utan trumset-, eller parallellt med trumset - för att förena det mentala med det fysiska. Med hjälp arv loggbokföring och inspelning undersöks huruvida de olika definitionerna av röstens användning fungerar på mig själv samt informanter. I resultatkapitlet visar det sig att jag och mina informanter har blivit bättre på att spela trummor genom att internalisera trumspelet - med hjälp av rösten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)