Sökning: "Nivåanpassa"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Nivåanpassa.

  1. 1. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; lärares subjektiva upplevelser; undervisningsstrategier; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska?  Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER

  2. 2. Vad lär sig elever genom tävlingsmoment i skolundervisningen? : En kvalitativ studie om idrottslärares uppfattningar

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Karlsson Dorbegi; Ivan Makkai; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vilka fördelar och nackdelar samt vilket lärande idrottslärare i årskurs 7–9 ser i samband med tävlingsmoment i undervisningen. Studien syftar även till att undersöka hur idrottslärarna relaterar tävlingsmoment till läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Varför slutar tjejer med fotboll? : En intervjustudie utifrån tränares perspektiv på avhopp bland fotbollstjejer i de övre tonåren

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Alexander Ababai; Eminn Ghozzi; [2022]
    Nyckelord :tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att, utifrån ett tränarperspektiv, undersöka varför tjejer i de övre tonåren väljer att sluta med fotboll som föreningsidrott. Ytterligare ett syfte är att undersöka tränares syn på avhopp bland tjejer i de övre tonåren och hur man kan arbeta för att behålla tjejerna ännu längre inom fotbollsföreningarna. LÄS MER

  4. 4. Musiklärares Behov : - en kvalitativ studie om musiklärares yrkespraktik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nils Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :musikpedagogik; situerat lärande; sociokulturellt perspektiv; högre utbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka vilka behov som yrkesverksamma musiklärare uppmärksammar i sin praktik och hur det talas om dessa behov. Tidigare forskning tar upp sätt att förmedla musikalisk kunskap, perspektiv på musikundervisning, effektiv yrkesutövning samt vilken roll musikläraren tenderar att eftersträva. LÄS MER

  5. 5. Hur kan ett digitalt läromedel stödja elever med ADHD i matematik? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av Nomp

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kenny Johannesson; Pontus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Nomp; ADHD; uppfattningar; fenomenografi; motivation; inre motivation; återkoppling; anpassning; design;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on teachers' different perceptions of how the digital teaching aid Nomp can support students with ADHD through a phenomenographic perspective. Previous research about ADHD studies various aspects that are characterized by the diagnosis, such as lack of motivation and difficulty concentrating as well as how feedback affects students who have ADHD. LÄS MER