Improving the inventory control of spare parts at Nextjet AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Nextjet anser att de har ett ofördelaktigt beställnings- och lagerhållningssystem av reservdelar, och mest problem är det med o-ringarna och skruvarna. Beställning sker oftast först när ett behov uppstår vilket ibland kan leda till att plan blir stående och därmed att potentiella intäkter uteblir. I denna studie har en lagerstyrningsstrategi framställts för o-ringarna och skruvarna i Nextjets reservdelslager. Under studiens gång genomfördes en artikelklassificering av o-ringarna och skruvarna på grund av att många av artiklarna hade en liknande karaktäristik. En lagerstyrningsmetod har sedan upprättats för vardera grupp som uppstått. De metoder som använts var beställningspunkt, återfyllnadsnivå och lot-for-lot. Resultatet av lagerstyrningsstrategierna har lett till att både kapitalbindningen och lagernivåerna har minskat i jämfört med nuläget samtidigt som risken för brist har minskat drastiskt. Lagernivåerna minskar med drygt 1000 artiklar och den maximala kapitalbindningen minskar med nästan 100 000 SEK i jämförelse med vad den är i nuläget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)